«الله ‌وردی خان» یکی از واقفان بزرگ کشور است که از گذشته‌های دور وقف‌های او به وقف فقرا و زائران معروف بوده است.

وقف همه املاک به عشق و ارادت امام مهربانی‌ها

«الله‌ وردی خان گرجی» سپهسالار امپراتوری صفوی، حاکم ایالت فارس امپراتوری صفوی و بانی سی و سه پل اصفهان و مدرسه خان شیراز و پدر امام قلی خان و داود خان است. «الله وردی خان» در زمان شاه عباس اول به این مقام رسید و اقدامات فراوانی برای اعتلای فرهنگ و تمدن ایران انجام داد.

او سپس به فرماندهی کل نیروهای مسلح صفوی برگزیده شد و این سمت را تا هنگام مرگش حفظ کرد.

 مبارزی دلاور

ناظر موقوفه «الله وردی خان» در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره این واقف نیک اندیش می‌گوید: الله وردی خان در مدت خدمتگزاری خود بارها با نیروهای عثمانی به مبارزه پرداخت و در جنگ‌های داخلی سراسر اقلیم فارس را نیز به تصرف در آورد و بر طوایف افشار و بختیاری که در مناطق کهگیلویه و سایر نقاط فارس سر به شورش و طغیان برداشته بودند، غالب و پیروز شد و تا سال ۱۰۱۰ هجری تمام ولایت لار و سواحل دریای عمان و جزایر بحرین را نیز به تصرف در آورد و ضمیمه حکومت صفویه کرد و پرتغالی‌ها را از جزیره قشم و هرمزگان و خلیج فارس بیرون راند.

 یک نذر، یک وقف

اسفندیار شهنواز می‌افزاید: او در جنگ بین ایران و عثمانی که فرماندهی این نبرد به عهده خودش بود، نذر می‌کند که در صورت پیروزی در برابر عثمان‌ها املاک مشهدش را برای زائران نیازمند و فقرای مشهد وقف کند و پس از این پیروزی همه املاکش در مشهد را به عشق و ارادت امام مهربانی‌ها وقف می‌کند.

نواده این واقف خاطر نشان می‌سازد: این موقوفه دارای پنج رقبه است. شامل مزرعه نمدان واقع در بخش تبادکان و مزرعه‌ای در گوارشک معروف به شورآب، مزرعه‌ای به نام رفیقان در بخش ارداک، قطعه دالستان در ابرده علیا و سرای دالان زوار واقع در پایین خیابان که این سرا در طرح توسعه میدان حضرت تخریب و با پول آن ساختمان چهار طبقه‌ای در خیابان خیام خریداری شد.

 وقف فقرا و زائران

شهنواز با اشاره به این نکته که مرحوم الله وردی خان به کشاورزی وکشاورزان وافراد اهل علم بسیارعلاقه مند بود، اظهار داشت: درنیت واقف قید شده تمام سود وقف برای فقرا و زائران درمانده یا نیازمند صرف شود. از این رو اردوگاه ۲۵ هکتاری در منطقه گوارشک برای دانش آموزان ساخته شد که مورد استفاده آموزش و پرورش ناحیه چهار است. همچنین از طریق هماهنگی و اعلام اداره کل اوقاف هیئت‌هایی که به زیارت امام رضا(ع) می‌آیند و نیاز به کمک دارند وهمچنین زائر اولی‌ها هزینه آن‌ها از این موقوفه پرداخت می‌شود.

 تشییع پرشور این نیک اندیش

ناظرموقوفه «الله وردی خان» درباره فوت این بزرگمرد نیک اندیش روایت می‌کند: روز دوشنبه چهاردهم ربیع الثانی سال ۱۰۲۳ «الله وردی خان» ازدنیا می‌رود و شاه عباس با تمام امرا و اعیان دولت جنازه سردار فداکار خود را تشییع می‌کند و در مراسم غسل و تکفین او شرکت می‌کند و فرمان می‌دهد تا جسد او را با احترام بسیار به مشهد بفرستند. این نواده پسری درادامه توضیح می‌دهد: «الله وردی خان» وصیت کرد، در مقبره‌ای که در حرم امام رضا(ع) به دستورخودش ساخته شده بود، به خاک سپرده شود.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.